Przeprowadzanie audytu z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest jedną z wielu usług oferowanych przez firmy zajmujące się BHP.
Sama definicja audytu brzmi następująco - audytem określa się niezależną ocenę jakiejś organizacji, projektu lub systemu pod względem jego dostosowania do przepisów lub norm.

Można więc łatwo wywnioskować, że celem audytu z ochrony przeciwpożarowej jest sprawdzenie, czy dana placówka spełnia odpowiednie wymagania z zakresu PPOŻ.

Dzięki zleceniu wykonania audytu profesjonalistom, pracodawca ma pewność, że wszystko zostanie rzetelnie sprawdzone pod względem obowiązujących przepisów.

Po wykonanej usłudze audytu zleceniodawca otrzymuje szczegółowy protokół z przeprowadzonej oceny oraz ewentualne uwagi dotyczące tego, co wymaga poprawy lub modyfikacji.

Celem audytu jest zidentyfikowanie wszelkich nieprawidłowości oraz poinformowanie o nich pracodawcy.

Warto więc co jakiś czas zlecić wykonanie audytu PPOŻ, żeby sprawdzić, czy nasza firma spełnia wymogi zawarte w przepisach prawnych.Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia.
Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ.
Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ.
Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu.
Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru.

Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podział szkoleń BHP bierze pod uwagę konkretnych odbiorców takiego kursu, ponieważ w zależności od wykonywanej pracy występujące w niej niebezpieczeństwa i zagrożenia będą się różnić.
Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają szkolenia skierowane do osób pracujących na stanowiskach robotniczych.
Szkolenie jest zorganizowanie w formie specjalnego instruktażu, który jest opracowany na podstawie programu szkolenia.
Jak każde inne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, tak samo to skierowane do robotników, kończy się egzaminem sprawdzającym wiedzę uczestników.

Po ukończeniu szkolenia pracownicy biorący w nim udział uzyskują specjalne zaświadczenie.

Szkolenie trwa minimum osiem godzin i jest prowadzone przez wyszkolonych profesjonalistów z branży BHP.

Należy pamiętać o tym, że szkolenia BHP są okresowe, więc po pewnym czasie trzeba je powtórzyć.

Ponadto zapewnienie pracownikom odpowiedniego szkolenia BHP jest obowiązkiem pracodawcy.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej.

Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania.
Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.Outsourcing jest nazwą zapożyczoną z języka angielskiego, używaną na określenie konkretnej usługi.
Sama nazwa po przetłumaczeniu oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.
Jeśli by przenieść to pojęcie na grunt bardziej przedsiębiorczy to wtedy okaże się, że outsourcing to nic innego, jak przekazanie zadań, funkcji czy projektów do wykonania zewnętrznej firmie. Najłatwiej będzie zilustrować zasadę działania outsourcingu na przykładzie związanym z BHP.

Firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy oferują usługę outsourcingu, która polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z BHP w danym zakładzie pracy.

Pracodawca, który decyduje się na taką usługę, nie musi się już martwić sprawami BHP, ponieważ firma, której zostało to zlecone, zajmie się tymi kwestiami.

Skorzystanie z outsourcingu jest często wygodnym rozwiązaniem, ponieważ konkretną sprawą zajmują się osoby, które się na tym znają.

Usługa outsourcingu jest często wykorzystywana w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy, ale nie tylko.Pulsar BHPPulsar BHP .
Dodane: 05-03-2020 11:18

Widok do druku:

Pulsar BHP