Księgowość w firmie

polityka cen transferowychJak rozliczyć podatek VAT? Jak ująć w księgach rachunkowych konkretne zakupy? Jak wystawić faktury zaliczkowe albo wykonać bilans zysków i strat? Takich pytań z chwilą kiedy prowadzimy firmę jest dużo.

Wymogi prawne jakie są odgórnie narzucone, wymuszają przygotowywanie różnych sprawozdań finansowych, rozliczanie się z uzyskanych przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i tym podobne.

W związku z tym należy zatrudnić w firmie osobę, która będzie miała wystarczające pod tym względem kompetencje. Taką osobą jest oczywiście księgowy, który może zająć się pełną księgowością w naszej firmie.

Można również korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli prowadzimy małą firmę i nie ma potrzeby zatrudniania księgowego na cały etat.

Jakie ustawy powinien znać księgowy

polityka cen transferowych Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw.

Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową.

Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym.

Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy.
Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.

Księgowy i jego zadania

Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy.
W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów.
Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami.
Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe..